Open Water

Framme på Koh Tao, och kände på en gång att jag gillar den här ön mer. Mer chill liksom:)
Bodde första natten i en alldeles egen bungalow. Satt på en kudde på stranden och åt indisk mat och lyssnade på ett liveuppträdande, strosade runt i affärer. Mycket roligare affärer här, inte bara färgglada Full moon linnen (ganska självklart kanske då detta inte är Full Moon ön).

Checkade ut från bungalown kl 8 och fik och anmälde mig till en Open water diving course, där även boende ingick i priset. Men vilket boende...fyfan, mitt rum har inte ens ett fönster! Haha men några dagar ska jag väl klara av, ska väl vara på dykskolan mesta tiden:)
Hade första lektionen nu på eftermiddagen, bara teori, en dvd vi skulle se.

Annars har jag legat på stranden resten av dagen, solen tittade äntligen fram och färgade mig brun:)

Nu ska jag skynda mig ut ur detta rum och hitta mig något najs ställe att äta på :)

Puss på er

(En bild visar "utsikten" från min balkong)

/J

Den skyldige om jag fatt loppor. Men sot var den:)

Pa vag till Koh Tao

Sjukt stressig morgon. Satt vid frukosten och kom pa att jag inte riktigt hade koll pa vilken dag jag skulle checka ut. Kollade med personalen och det var imorgon sa det var ju lugnt, men nar dom fragade vad jag skulle gora sen och jag berattade att jag skulle till Koh Tao blev det ett himla liv. Alla batar brukar sjalvklart vara fulla dagarna efter Full Moon.. Akte ner till centrum och en travell agency for att boka den forsta lediga baten och sen fixa ett nytt hotellrum for de dagarna jag stod utan boende. Hade en himla tur och dom lyckades fa med mig pa en bat idag! Kl 11 skulle taxin hata mig sa det vara bara att skynda till forsta taxi och aka till hotellet och kasta ner alla saker i ryggsacken.

Har precis checkat ut och sitter nu bara och vantar. Perfekt vader for att byta stalle, molning.

Well gardagen da..at middag pa hotellets restaurang och satte mig sen i den "mysiga" delen av den och drack en god drink och laste min bok. En katt kom och holl mig sallskap, en valdigt kelsjuk och i-stort-behov-av-karlek-katt. Den krop upp i mitt kna och la sig, jag kom att tanka pa sjukdomar sa den fick ligga bredvid istallet. Sa jag gav den sallskap och lite karlek pa avstand och den gav formodligen mig loppor. Trevlig kvall:)

Spannande att se vart jag hamnar i Koh Tao:)

J

Lite mat, lite öl och lite utsikt från min balkong

Koh Phangan

Men hej! Hamnade pa ett hotell utan wifi sa det ar darfor jag inte uppdaterat.

Tog farjan over till Koh Phangan i lordags och mottes av sporegn. Tog en taxi till hotellet men taxin korde forbi sa jag fick aka en liten extra svang for att slappa av alla dom andra annan vi vande tillbaka, Val framme pa hotellet hade det iaf slutat regna sa jag gick ner till stranden (hotellet ligger hogt upp sa det var ungefar 1000 trappsteg ner) och strosade omkring lite med en hel hog hundar springandes runt benen. Mysigt!
1000 trappsteg upp igen och jag var het slut och varldens traningsvark i rumpan dagen efter.

Tankte ta mig till centrum pa kvallen sa jag stallde mig vid vagen for att ta en taxi nar en kille som jag sett i receptionen kommer fram och erbjuder skjuts. Det sunda fornuftet sa nej men jag rakade saga ja. Tydligen skulle vi aka moppe och tydligen till ett annat centrum an det jag hade planerat. (Vet att ni dar hemma som sagt at mig att vara forsiktig tycker att det var ett daligt beslut och det var det kanske, men det gick ju bra iaf) vi akte iaf till ett stalle dar man plockade mat och sen tillagade den sjalv vid bordet, och at halvt om halvt med handerna. Riktigt gott, men jag satt och tankte att blir jag sjuk sa blir jag det nu, men jag klarade mig:P

Igar kom antligen solen fram sa da lag jag pa stranden och jobbade pa brannan, brande pannan lite sa den ska smorjas extra myckert idag.
Ikvall ar det aven dags for Full moon party men jag tror inte jag ska ga, sa ni kan slappna av dar hemma;)

Tva natter kvar har pa Blue Hill resort sen ar det dags att dra vidare till Koh Tao.

(ska se till att bo pa ett hotell med wifi dar) ;)

J

Första gången i Thailand

Äääntligen framme på hotellet i Koh Samui! Mycket flygande har det blivit med det har gått förvånansvärt bra och smidigt. Fick mig några timmars sömn mellan Köpenhamn och Bangkok, trots en skrikig unge bakom mig som skrek heeela resan, just gotta love it..men är nöjd över dom timmar jag fick iaf:)

Det är underbart varmt och jag sitter på min balkong och lyssnar på countrymusiken som spelas på affären på andra sidan gatan. Blir nog snart sängen, ska bara sitta och njuta liite till först;)

Imorgon ska jag leta mig ner till hamnen och ta en färja över till Koh Phangan, ska bli skönt att slå sig ned några dagar:)

Hörs!

Arlanda, i väntans tider

Har avklarat några av de nio väntotimmarna på Arlanda nu. Jag som alltid gör allt snabbast möjligt har nu tvingat mig själv att göra allt i slowmotion. Åt lunch i en och en halv timme, går fram och tillbaka mellan gaterna och kikar på allt sådär långsamt som äldre människor gör och det är faktiskt rätt skönt;)

5 timmar kvar:)

Here we go

Hej och välkommen till min nya blogg! :)

För 3 veckor sen satt jag hemma och kände jag att det var dags att ta tag i mina drömmar. Och en av dom är att ut och resa och se världen (låter lite klyschigt men så är det). Har velat gjort det här sååå länge och nu är det äntligen dags. Det tar ju sin lilla tid att se hela världen så jag har bestämt mig för att börja med Thailand. Har alltid varit lite nyfiken på landet och eftersom jag åker själv känns det som ett bra första gångs ställe att backpacka på:)

Imorgon tar det 4 veckor långa äventyret sin början och jag åker härifrån kl 9.55 till Arlanda där jag har ca 9 timmars väntan innan flyget som ska ta mig till Thailand lyfter. Är inte särskilt pirrig än men lär ju hinna bli det imorgon när jag sitter och väntar hela dagen.

Min plan är som så..att jag inte har särskilt mycket planer än. Det jag vet är att jag kommer bo första natten på Koh Samui och sen ta en färja ut till Koh Phangan dagen efter för att tillbringa åtminstonde de kommande 5 nätterna där. Men jag vet åtminstonde lite vad jag VILL göra och  uppleva på min tripp: Ta dykcertificat, gå på Full Moon Party, rida elefant, besöka något fint vattenfall och uppleva Bangkok. Annars ska jag bara sola, bada, äta och ha det jäkligt gött:)

Well, ska försöka uppdatera så gott jag kan under resans gång:)

/J

Välkommen till min nya blogg!

Mitt första inlägg.

johannaaaslund.blogg.se

Här kan ni följa mig när jag ger mig ut på äventyr!