Hemma

Jag är hemma! Kom till svergie igår morse och till storsjö 21.30 igår kväll. Från värme till kyla på bara några timmar (ganska många timmar iofs) och det känns nästan inte som att jag varit borta.

Bangkok var inget för mig. Efter att ha varit på småöar där tempot var allt annat än stress blev det pest att komma till Bangkok, på tok för mycket folk, ljud och dålig luft.
Eftersom mitt flyg inte skulle gå förrän mitt i natten hade jag vääldigt många timmar att slå ihjäl, och jag var ju dessutom tvungen att checka ut från hotellet så jag hade ingenstans att ta vägen. Åkte ut till ett köpcentrum (MBK), vet inte hur många våningar det var men många var det. kollade igenom alla, köpte inte en endaste grej (kom ju inte direkt till Thailand för att shoppa) och när jag trodde jag skulle dö av tristess eller den sprängande huvudvärken kollade jag på klockan och det hade gått 2 timmar..

Åkte tillbaka till Khao san Road (där jag bott föregående natt på ett riktigt fint hotell om man jämför med hur jag bott föregående månad). För att få tiden och gå och för att må lite bättre tog jag en riktigt skön fotmassage, gick till frisören, åt god mat och drack en öl. Allt i slowmotion. Sen åkte jag ut till flygplatsen i väntan på planet.

Flygningarna gick jättebra, sov en hel del. När jag kom till Östersunds flygplats stog mamma och pappa där och väntade med underbara kramar:)
Åkte in på jobbet en sväng och sa hej, gick förbi Martinas jobb och kramades med henne och sen for vi till Hede och hämtade min bil och kramades men Jenny också. (som dessutom bjöd på galet god kladdkaka) :)
Sen vidare till Storsjö.

Det är alltid skönt att komma hem, jag har saknat alla mina älsklingar och hemma är alltid hemma. Men jag hade lätt kunnat stanna längre i Thailand. 4 veckor är alldeles för kort så nästa gång blir det 3 månader, minst;)

Återkommer med en sammanfattning inom kort, just nu har jag fullt upp med att njuta och mysa på här hemma:)

Krabi airport

Sista kvällen i phi phi igår, följde med gänget ut en stund men höll mig nykter för att slippa må dåligt på båten och flyget idag. Kändes jättetråkigt att säga hejdå, vi har haft så jäkla roligt.

Tog iaf båten över till Krabi imorse och nu sitter jag och väntar på att få checka in på flygplatsen. Sen är det dags att leta boende igen, för sista gången.

Hade en sån himla tur igår när jag chattade med Cissi och hon undrade när jag kom hem. Jag har ju hela tiden trott att jag har hela torsdagen på mig i bkk eftersom flyget lyfter torsdag den 21 00.25, men det är ju natten mellan onsdag och torsdag, INTE mellan torsdag fredag som jag tänkt:p har inte ens funderat på hur jag kan ha hela torsdagen på mig i bkk och ändå komma till Sverige på torsdag morgon:p tur iaf att jag kom på det så jag inte stod där ett dygn för sent.

Bara några av vattenflaskorna jag druckit de senaste dagarna.

St Patriks Day

Inte hade vi något grönt på oss men målade i fejjan blev vi ändå:D

Ashole

Stötte ihop med rövhålet från nattbåten igår natt förresten. Blev lite pinsamt när båda insåg vem den andra var. Gav honom en sur blick och sen berättade jag högt och tydligt för dom jag var med att det var killen jag berättat om innan, så då skyndade han därifrån :p

Resans första pool-dopp

34 grader varmt just nu, och förmodligen 36 grader inne på rummet. Mitt rum är på en gavel och solen lyser in från mitt på dagen tills den går ner och det blir äckligt, hemskt fruktansvärt hett här inne.

Igår var vi samma gäng som i förrgår som var ut och när dom stängde barerna satte vi oss på stranden och spelade gitarr och sjöng till kl 5.
Lite trött idag, la mig på stranden men förflyttade mig ganska snabbt till hotellets pool istället då vattnet är så snuskigt. Och att ha sett varannan kille på stranden i natt använda havet som toalett gjorde det inte bättre. Poolen var underbar:)

En bra grej med phi phi är dock att jag inte sett en enda bil eller moped här, bara cyklar. Tummen upp för det, tummen ner för vattnet.

Kolla den gula paddan!

Skönsång och thaiboxning

Riktigt rolig kväll igår. Träffade några sundsvallare med en gitarr på stranden så vi gick till baren på deras hotell och där satt vi och spelade och sjöng tillsammans med en dansk, en tysk, tre fransmän och alla som jobbade i baren. Han som ägde hotellet lirade med på både munspel och flöjt:)
Jag följde sen med fransmännen och kollade på thaiboxning, det var lite skräckblandad förtjusning för min del för en del slogs så jäkla hårt men det var riktigt spännande att titta på. Eftersom man fick gratis bucket om man frivilligt var med hoppade två av killarna upp i ringen och den ena fick slåss mot en svensk kille jag träffade på koh lanta. Som tur var kunde dom sitta vid samma bord efter att ha spöat upp varandra så när som vunna bucketsen druckits upp gick vi allihopa vidare till stranden och dansade loss i sanden tills musiken dog ut:)

Jag hade bokat båttur idag kl 9.30 och var ju då riktigt bakis. Longtailbåten tog oss runt till olika öar, stannade inte vid alla utan man fick titta och ta kort från båten. Kul när man sitter i mitten i båten, under tak..såg ingenting och tog heller därför inga kort förutom när vi gick i land. På båten satt jag mest och koncentrerade mig på att inte spy.
Stannade bl.a. på monkey island och Maya beach, tur att jag fick träffa lite snälla apor så mitt intryck av apor för alltid var förstört;)

Har sovit en stund nu, tänkte gå till centrum men det kom en riktig åskskur så jag läser en bok på altanen i väntan på att det ska sluta:)

PhiPhi

Träffade en svensk tjej på hotellet igår. Vi åkte in till centrum och köpte med oss kycklingspett, potatisspett, öl/cider och svenskt godis som vi tog med tillbaka och satt och mumsade på långt in på natten. Ovant att föra en konversation på svenska, jag frågade till och med om hon HAFT en bananpannkaka än istället för om hon ätit någon :P

Imorse tog jag båten till PhiPhi islands, bor på Golden Hill. Det tråkiga är att det är fruktansvärt skitigt här, man vill knappt gå ner i vattnet. Ska hoppa på någon båt till någon liten ö i närheten imorgon istället, eller satsa på dykning :)

Så istället för stranden köpte jag mig en falska vatten och promenerade upp tills jag var 186 möh där en viewpoint var och njöt av utsikten. Sjukt jobbigt, svettades typ 5 liter.
När jag kom ner igen köpte jag mig en pizzaslize och gick till hotellet och precis då började det regna så nu kan jag ligga här och vila upp mig lite.

Ångrar lite att jg bokade tre nätter här nu när jag inte riktigt gillade det, det är väl mest en partyö, och det är väl inte riktigt vad jag är ute efter. Men jag har börjat ställa in "hem-mode" så jag är ju på väg mot Bangkok så jag får stå ut, och som sagt åka ut till andra öar.

/J

Sista dagen på koh lanta

Idag är det en vecka kvar av den här resan. Känns lite tråkigt, hade gärna stannat längre. Nästa gång blir det mer än 4 veckor, man hinner inte så mycket på 4 veckor egentligen, för man vill ju hinna slappna av och bara göra ingenting också, så nästa resa blir minst dubbelt så lång;)

Dock finns det ju självklart saker jag längtar hem till:
* familjen och alla fina människor runt omkring mig<3
* åka skidor, fiska, bo på holmen
* fixa håret och sminka mig (haha, tycker det är jätteskönt att slippa allt sånt men det är ju så roligt också) har inte sminkat mig på 4 veckor förutom 3 kvällar då jag hade lite mascara, ansiktet lär ju få en chock:p
Och håret! Har inte ens haft en hårfön med mig :)
* äta tacos

Skulle egentligen på ett Animal welfare ställe idag men det var tydligen långt och man var tvungen att byta till båt och grejer så jag skippar det.
Imorgon går båten mot phiphi:)

/J

Did you give the world some love today

Sov 11 timmar i natt så idag är jag mycket piggare och känner inte ens av den förkylning som jag känt varit på gång att bryta ut i flera dagar:)

La mig på stranden imorse och det var alldeles tyst, förutom vågorna som slog in. Och inte alls mycket folk, såå skönt och avslappnat.

Då jag var så trött igår åt jag middag på hotellets restaurang och insåg att jag måste öva på mina ljugar skills. När killen kom med menyn ville han veta om jag hade någon pojkvän, jag sa ju då nej vilket jag inte skulle gjort för det svärmades något fruktansvärt runt mitt bord efter det. Kastade i mig maten det fortaste jag kunde, betalade och gick. Tänker inte gå tillbaka.

Mycket svenskar här, lite tråkigt att höra svenska överallt där man går.

Har dessutom gått upp typ 10 kilo på allt gott jag ätit här så ni kanske inte känner igen mig när jag kommer hem, ska hänga en namnskylt runt halsen så det inte blir några missförstånd:)

Dags att dra sig in till centrum:)

https://cdn3.cdnme.se/4073269/7-3/pic_51405783ddf2b3696fc55158.jpg" class="image">

Koh Lanta

Har anlänt till Koh Lanta och tycker ön verkar väldigt avslappnad och härlig:)

Bor för omväxlingsskull på ett fint hotell, Garden Home, där det går att spola i toaletten istället för en jäkla hink med vatten att kasta ner:P
Har bara varit in till centrum en snabbis, ska utforska mer imorgon.

Sov hela vägen på färjan från Ao Nang och sov någon timme när jag kom till hotellet. Känner mig fortfarande jättetrött, och konstig på något sätt, känns som att jag är fulltrött fast jag inte druckit något. Hoppas det känns bättre imorgon, ska lägga mig tidigt:)

Joo! Premiäråkt tuktuk :D

Elefanten Noy

Båttur igår runt till olika öar. stannade och solade på Poda, snorklade på två andra ställen innan vi satte av mot Chicken island och tup Island där det blev bbq i solnedgången. Innan vi satte av mot fastlandet i kolmörkret fick vi hoppa i vattnet och snorkla en sväng till och det var helt otroligt!! Om man rörde runt i vattnet var det som att tusentals eldflugor svärmade runt oss, helt amazing:)

Idag åkte jag till Tiger cave och skulle bestiga dom 1237 trappstegen upp till toppen. Det bokstavligt talat SPRUTADE svett! Så jäkla jobbigt. Och så såg jag tio apor sitta på trappan framför mig.. Tänkte att jag skulle gå förbi lite försiktigt men det tyckte inte dom! Sjukt aggressiva så jag fick BACKA nedför den superbanta trappan en bit innan apjävlarna slutade komma emot mig. Sht vilken puls jg hade, kände ute riktigt för att få rabies idag;)

Åkte sedan vidare för att rida elefant, jag var den enda där. Det var underbart, elefanten Noy var så fin och det bästa var efteråt när jag fick gosa lite och ge honom bananer:)

Hann inte mer än tillbaka till hotellet när Steve och Nic hörde av sig och skulle till Raileybeach så då var det bara att hoppa iväg på nästa äventyr:)
Det var underbart vackert och vi åt lunch som vi beställde från en av båtarna som låg där, godaste maten jag ätit sen jag kom hit.

Ikväll väntar nattmarknad och imorgon flyttar jag till Koh Lanta.

En underbar dag som fick en tvärvändning

Gårdagen var helt underbar, riktigt bra sista dag på Koh Tao.
Vi tog en longtail båt till en ö utanför koh tao där det kostar 100 bath att kliva i land. Ena stranden heter Japaneese Garden och där la vi oss.
Travis, Tristan och jag gick på upptäcktsfärd och klättrade upp till toppen på ön där utsikten var helt enastående! 235 trappsteg tror jag vi räknade till. Var alldeles skakig i benen när vi skulle ut på stenarna där uppe och ta kort :p
Innan det var dags att dra sig hemåt snorklade vi en sväng bland alla fina fiskar.

Hoppade på nattbåten kl 9 och fick en smärre chock när jag såg hur det såg ut. Om jag låg på rygg nuddade jag båda mina grannars armar. Är inte särskilt förtjust i fysisk kontakt med folk jag inte väljer själv så jag var inte helt bekväm men lyckades iaf somna till slut. . Tills någon väckte mig..grannkillen..
-Are you sleeping?
-yes..
-Do you want to have sex?
-what?!
-NO THANK YOU!!

1 minut senare petar han på mig igen:
-tought it could be funny to have sex om the ferry and it's dark you know.
-I bet...

Jävla rövhål, kunde inte slappna av för en sekund efter det och kröp så nära den gravida kvinnan på min andra sida som jag kunde.

Nu är jag iaf framme i Ao Nang, har inte hunnit med så mycket än. Ska boka elefantmöte tills imorgon tänkte jag :)

Great days

Har varit en underbart solig dag idag, så himla varmt att det var riktigt skönt att det inte finns något varmvatten i bungalown;)

Vet inte riktigt hur kvällen ser ut, eftersom gårdagen var väldigt lugn finns det kanske risk att det blir lite mer livat idag, men vi får se:)

Ska fortsätta njuta av solnedgången innan jag ska gå till någon travel agency och boka resan härifrån.
På återseende!

https://cdn3.cdnme.se/4073269/7-3/pic_513872cc9606ee3c90050e1d.jpg">https://cdn2.cdnme.se/4073269/7-3/pic_513872cc9606ee3c90050e1d.jpg" class="image">

Regnrock

Love it

Solen hann visa sig en halvtimme och då hann jag smörja in mig och lägga mig på stranden innan det började spöregna igen...men det gör inget, läser en bok och äter soppa medans jag tittar på regnet och verkligen känner att jag älskar det här stället!
Snart har halva tiden gått och det känns som att det går lite för fort.

Rainy day

Tog en 1 timmes oilmasssage så det värsta av baksmällan gick över igår innan jag mötte upp Steve och Nick för en blueberry smoothie och tillbakablickar från natten. Helt galet, vi hade tagit hur mycket bilder som helst och man kunde ju inte annat än skratta:p
När vi var på ladyboy showen klädde dom ut killar i publiken i bikini och peruk och sen fick dom ut och dansa på golvet och Steve var en av dom, filmen vi fick på detta var det roligaste jag sett. Kanske lyckas lägga upp film eller bild senare:)

Sprang iväg och köpte mig ett par sandaler så inte den som fått sin ena sko stulen skulle se mig komma med olika skor och förstå vem tjuven var.

Middagen åt vi uppe i berget på, High Bar. Otrolig utsikt och det var en såå cool bar. Förutom att varenda en där var hög som ett hus :p

Världens oväder i natt, åska och spöregn som fortsatte en bit in på morgonen. Regnar fortfarande så jag får underhålla mig med en bok på verandan.

Mar. 04, 2013

Buckets och ladyboys

Dykcertet klart igår. Vi åkte ut med båten kl 6 och såg den otroligt vackra soluppgången. Gjorde två dyk vid olika rev och sen tillbaka till shoppen, så vi var klara vid tolv. Resten av dagen spenderades på stranden, mest i vattnet då det var så himla varmt.

Sen skulle dykcertet firas med middag och buckets:)
Vi gick på ladyboy-show och jag bara äälskade det! Helt underbart, dom var grymma och så snygga.
Vidare till fler barer och fler buckets. Ingen aning om vad klockan var när jag kom hem men det var en klockren kväll, hade så jäkla kul:)

Kändes mindre kul idag när jag var tvungen att checka ut kl 10 och inte hade varit förutseende nog att fixa nytt hotell innan. Så det var bara att kasta upp ryggsäcken på ryggen och knata från hotell till hotell tills jag hittade en bungalow på Blue Wind.

Har även två olika skor, den ena min den andra inte.. :)

Än så länge är det lite mulet så jag tror det är dags för en massage:)

/J

https://cdn2.cdnme.se/4073269/7-3/pic_51348814ddf2b345fc1d0d3d.jpg">https://cdn1.cdnme.se/4073269/7-3/pic_51348814ddf2b345fc1d0d3d.jpg">https://cdn2.cdnme.se/4073269/7-3/pic_51348814ddf2b345fc1d0d3d.jpg%3C/a%3E">https://cdn3.cdnme.se/4073269/7-3/pic_51348814ddf2b345fc1d0d3d.jpg" class="image">

Tidig morgon

Kl är 5.30 och jag har precis varit ute och köpt en stor kopp kaffe och lite banana cake att ha med som frukost på båten som går kl 6 från skolan. Alldeles folktomt på gatorna.

Ska försöka öppna ögonen riktigt, kasta i mig kaffet och packa sista grejerna innan det är dags för dom sista dyken:D

Känns både skönt och sorgligt att kursen är klar, har varit långa dagar dom tre senaste och man jag varit trött så det ska bli skönt att bara ligga och slappa på stranden imorgon. Men det har varit så jäkla kul och jag bara älskar känslan av att vara där nere på djupet så det kommer jag sakna, och gruppen såklart:)

Under ytan

Så jäkla cool känsla! Att simma alldeles ovanför botten på 3 meters djup och titta på allt underbart fint som fanns där och inte behöva fundera på att man behöver upp och hämta luft.
Gruppen är på tre personer så det är verkligen personligt och alla får hjälp och uppmärksamhet.
Visst, det var lite läskigt i början och kändes inte som att det skulle gå att andas i den där tuben men när man väl kom under ytan gick det hur bra som helst och det var bara helt UNDERBART! Är helt i extas! :D kände mig som Ariel ;)
Imorgon och dagen efter det fortsätter dykandet på djupare vatten.

Off to dinner med några från kursen:)

johannaaaslund.blogg.se

Här kan ni följa mig när jag ger mig ut på äventyr!