Vidare norrut

Sista dagen i Hikkaduwa idag. Imorgon ska vi kliva upp tidigt och ta tåget till Colombo och sen buss vidare till Dalhousie där vi tillbringar halva natten och sen börjar knata upp mot Adam's Peak. Vi håller alla tummar vi har för att Elins knä ska klara det, annars får jag väl bära henne ;)

Senaste dagarna har vi gjort ingenting. Legat på stranden om dagarna och festat på kvällarna. Vi träffade ett skönt gäng med svenskar och australiensare som vi åt middag med på ett tak igår. Rice and curry, den godaste jag ätit. Vi fick in hur mycket mat som helst och massor av olika tillbehör till riset. Vi gick sen vidare till en bar där en kille spelade gitarr och han var helt grym! Spelade på två gitarrer samtidigt som han trummade och sjöng.

Det här med att vara tvåspråkig är ju en himla
lyx. Men man vet ju aldrig någon runt omkring kan svenska så jag och Elin har kört storsjömål med varandra hela resan. Och även hittat på passande ord till ord som låter lite för likt engelskan.
- getpossor = bikini
- killtrosa = speedos
Fruktansvärt många som har speedos. Uteslutande ryssar..

kottawa

Just nu faller regnet och det åskar här i Hikkaduwa. Elin och jag sitter ute på hotellets restaurang och har beställt choklad- och bananpannaka med glass. Ett bra sätt att fördriva tiden på när det regnar.

Imorse var jag ute och sprang längs stranden innan vi åkte till en djungel utanför Galle. Vi fick med oss en liten gubbe som var guide och sen bar det av. Jag mådde psykiskt dåligt hela vägen och har aldrig svettas så mycket av obehag och rädsla. Föreställde mig att det fanns snusk-kusar överallt. Vi hade blivit varnade för iglar och fick en hel del på oss men som plockades av på en gång. Bortsett från den konstanta rädslan kan jag ändå inte rekommendera att åka dit. Det var väl spännande så men inte värt pengarna. När vi kom hem upptäckte Elin att det rann blod längs hela min vad. En igel hade alltså lyckats suga sig fast under byxorna!

Som jag sagt tidigare så ändras planer så lätt så vi åkte aldrig på den där safarin utan åkte tillbaka hit till Hikkaduwa. Vi stannar tills på söndag och sen vidare mot Adam's Peak.

Igår testade vi surfa igen och det gick mycket bättre och var så kul! Det ska vi göra mer innan vi åker hem!

Tangalle

Efter mitt sista inlägg gav vi oss ut och mötte upp beach boysen som tog med oss på mopparna till en lugn och relaxed bar där vi drack några drinkar och gick på lina. Vi åkte sedan vidare till ett ställe som heter Vibrations där det var live show med folk som spelade trummor. Det var sånt jäkla drag och vi kastade av oss flipflopsen och dansade tills vi var alldeles svettiga och lyckliga. Och planen om att åka till Tangalle på morgonen var som bortblåst. Våra supergulliga hyresvärdar blev bara glada över att vi stannade en natt till.
Lördagen spenderades i lugnets tecken på stranden. Tills på kvällen då vi mötte två danskar, vilken den ena vi träffat tidigare i Unawatuna. Flera öl senare hamnade vi på Mambo där vi stannade resten av kvällen och avslutade med Rotti-fyllekäk på ett hak längs vägen hem.

Men igår vinkade vi hejdå till hyresvärdarna som till och med följde med oss över den livsfarliga vägen för att se till att vi kom med rätt buss.

Väl framme i Tangalle hyrde vi en moppe och åkte runt och kikade lite. Såå jäkla kul! Och vi blev lite fundersamma om det är ovanligt att tjejer kör runt på moppe där eftersom alla hejjade , vinkade, ropade och log mot oss. Till och med gamla gubbar.

Det blev tidig kväll och vi sov 12 timmar. Välbehövligt efter 5 nätter med väldigt få timmar av sömn. Vi tog en tuktuk till Goyambokka beach som vi läst gott om men blev så jäkla besvikna när vi kom dit så vi vände. Pytteliten strand. Vi åkte istället till Marakollia beach där det föll oss mer i smaken. Superlång fin strand och nästan inga människor! Så vi har passat på att träna lite i sanden.

Imorgon blir det Uda Walawe national park.

Villa Paradise

Efter några dagar av att mest bara hänga på stranden har vi idag haft en produktiv dag. Efter en lång morgonpromenad och frukost på stranden tog vi en tuktuk till Tsunami Photo Museum som är ett litet hus samt ett skjul med foton, berättelser och barns teckningar från och efter tsunamin. Vi blev riktigt berörda och man kan verkligen inte föreställa sig hur det var hur många bilder och filmer man än ser.

Vi stannade sen till på en Turtle farm där vi fick klappa och lyfta upp allt från bebissklödpaddor som var en vecka gamla till en som var 100 år. Så häftigt och härligt, vi blev helt kära i dom.

Åter på stranden blev vi medbjuden av två surfkillar att titta på sköldpaddorna längre ner på stranden igen och den här gången hade vi med oss mat. Det var helt otroligt att ha dom enorma djuren runt fötterna. Dock så hade både Elin och jag slut på batteri så det blev ju såklart inga bilder..

Imorgon tar vi vårt pick och pack och åker till Tangalle.

Hikkaduwa

Tredje dagen här i Hikkaduwa. Här är det lite mer livat och vi trivs jättebra, dock är det lite för stora vågor. När man går ut i vattnet orkar man inte vara i särskilt länge för man blir helt utmattad av att behöva dyka under vågorna för att inte knockas helt.
Första dagen hyrde vi surfbrädor och gav oss ut på egen hand bara för att testa. Elin klarade av att hålla balansen (liggande på brädan, vi stod aldrig upp) mycket bättre än mig och tajmade även någon våg som hon gled med på ända in till land. Jag höll mig mest under vattnet...två gånger hamnade jag under så länge att det blev obehagligt så nästa gång ska vi nog ha en lärare och vara där det är mindre vågor.

Aussiekillarna anslöt också och vi hamnade av ren slump på hotellen bredvid varandra. Mycket bus och skoj de senaste dagarna och vi har precis vinkat av dom. Dom fick tyvärr en dålig avslutning på sin semester då en rånare var in i deras rum i natt och tog både pengar, minneskort och kontokort. Trots att dom sprang efter en bit och såg lite hur han såg ut hade inte hotellets säkerhetskameror spelat in något och inget gick att göra.
På bilden nedan försöker Jackson visa Dave hur man vänder ögonlocken ut och in

Elin och jag stannar kvar några dagar till och ska utforska sköldpaddorna vi klappade igår lite mer och besöka ett museum om tsunamin.

Unawatuna

Solen gassar på som vanligt och vi har tagit oss ett av många svalkande dopp här i Unawatuna och sitter nu och väntar på våran lunch, fried noodles och vegetables  (för tusende gången) och Elin kör på ris och ägg idag.

Efter att vi varit på Blåvalssafari, som var jättehäftigt och klart värt pengarna, och en heldag på stranden tog vi nästa buss till Unawatuna.

Vi bor på ett jättemysigt ställe som heter coral land men har en sjukt äcklig och stor spindel i duschen sen inatt så vi vet inte om vi vågar duscha idag..

Igår var vi iaf i lite partymode och gick längst bort på stranden där hög musik hördes. Lite dött i början med tillslut så dansade vi loss med lokalbefolkningen och en galen tant som nog var hög som ett hus och dansade med en kokosnöt till polisen kom. Det var då vi gick hem och upptäckte spindeln.

Imorgon rör vi oss vidare mot Hikkaduwa och simma med sköldpaddor! :)

Mirissa

Här går det undan! Nu är vi i Mirissa och ska väl stadga oss här några dagar. Blåvalssafari inbokad imorgon.

Vi klev upp kl 6 imorse och hoppade på en buss som skulle ta oss hit. Att åka buss här är en aning speciellt. Man kliver på i farten och bussen är oftast full redan då. Vi stod där med våra ryggsäckar (som tur var bara dom små ryggsäckarna då vi fick ha dom andra längst bak, vilket vi inte fick förra gången då vi hade dom i knät..) i åtminstone en timme innan det blev två lediga säten. Det är billigt att åka buss, det är trångt, varmt, luktar en aning mysko, det spelas hög musik med bra bas och chauffören kör förjävla fort. Vet inte hur många gånger vi sa att nu smäller det.

Men vi kom iaf fram helskinnade.

I övrigt så kan jag berätta att Elin åt en macka full med myror..hon märkte det när hon kände att det kröp på hennes hand.
Och I förrgår när aussiekillarna frågade vad vanlig mat i sverige var sa vi att det var macarones och korv...dom såg lite frågade ut innan vi kom på att vi ju menade macaroni och inte småkakorna ;)

Tack å hej

Ella

Aayu-bowan! Efter en 10 timmars tågresa med storslagna vyer kom vi igår fram till Ella. Att åka tåg i höglandet är något man absolut inte får missa när man är här. För tågresan betalade vi 75 sek för oss båda.

Väl framme trodde vi att vi skulle ut och hitta oss lite mat och sen stupa i säng, men planer ändras så lätt. Vi träffade tre sköna killar från Australien så natten blev lång och drinkarna blev många. När vi gick från baren samlades massor med hundar som ville följa med och en av vovvarna hade jag träffat tidigare under kvällen så dom följde med oss och killarna till hostlet där dom smet innanför grindarna så vi fick bära ut dom flera gånger. Efter lite Hammock - häng och stjärnskådning drog jag och Elin oss hem och då hade två av hundarna väntat på oss och följde oss hem! <3

Idag åkte vi och pöjkan till Rawana Falls och badade i vattenfallet. Kallt, men härligt. Tuktuk-race tillbaka till Ella och sen vandrade jag och Elin upp till Lilla Adam's Peak. Helt otrolig utsikt och massa teplantage på vägen upp.

Elin är för övrigt FULL av stora bett som kliar medans jag själv klarat mig väldigt bra.
OCH jag gick på en toa som var bara ett hål i marken. Omysigt.

colombo

Vi har det bra! Både igår och idag låg vi på stranden och hade det gött. Åt frukt, hoppade i vågorna och drack öl. Igår var vi heeeelt slut, sov flera gånger på stranden och gjorde tidig kväll, men idag har vi varit mer produktiva.
Efter beachen hoppade vi på en buss för att ta oss in till Colombo city och beställa tågbiljetter. Det var hemskt. Dom kör ju som galningar här och det skriker tutor konstant. Efter att vi åkt en bra bit kom vi på att vi ju inte vet adressen där vi bor och absolut inte kom ihåg hur det såg ut där vi hoppade på så att ta bussen hem var uteslutet.  Vi visste inte heller hur vi skulle veta vart vi skulle av men hade turen att få hjälp av två killar på bussen, så vi kom av på rätt ställe.
Bestämde oss för att ta tuktuk hem och försöka få chauffören att åtminstone förstå vilket håll vi bodde åt. Att åka tuktuk är alltid en upplevelse och att tro att man nog ska dö tillhör den upplevelsen.
Men hem kom vi iaf och nu sitter vi på en restaurang på stranden för att få oss lite mat. Imorgon ska vi åka buss till Colombo igen och ta tåget till Ella.

Sri Lanka

Nu är jag på väg igen. Den här gången till Sri Lanka och den här gången inte själv. Jag och Elin sitter nu på Arlanda och ska avverka natten här i väntan på nästa flyg som tar oss till Doha och sen vidare till Sri Lanka, Colombo.

Vi åt pizza och tog oss en öl på en restaurang här och vi sitter kvar här nu när dom stängt. Ägarens son och brors son kom tillbaka och gav oss en flaska vin eftersom dom tyckte lite synd om oss som skulle vara här hela natten.

Så SKÅL! Så hörs vi mer längre fram på resan :)

/J och E

johannaaaslund.blogg.se

Här kan ni följa mig när jag ger mig ut på äventyr!