Adam's Peak

De senaste dagarna har varit aningen påfrestande. Dagen vi skulle till Dalhousie klev vi på tåget kl 7.10 och bytte till buss i Colombo och kom fram till Dalhousie vid 17. Sista delen av bussresan var hemsk, en jättesmal väg som ringlade sig upp för ett berg och det kändes som att chauffören inte hade koll på att han hade bakdäck som skulle hålla sig innanför vägkanten. Jag satt vid ett fönster mot stupsidan och i varje kurva såg jag hur vägkanten försvann under bussen och var helt säker på att bakdäcket skulle hamna utanför och att vi skulle störta baklänges nedför den branta bergssidan. Elin som stod upp frågade hur jag mådde för jag såg väl alldeles likblek ut i ansiktet. Men fram kom vi. 


Väl framme åt vi middag och gick sen och handlade lite smått och gott att ta med oss uppför berget. 19.30 somnade vi och 00.00 klev vi upp, åt "frukost" och började beta av ca 5200 trappstegen upp mot toppen.


Första delen gick bra, vi höll ett bra tempo. Det var jäkligt jobbigt, trappan var väldigt brant och vi var sjöblöt av svett, men det gick ändå bra. Sen kom vi ikapp tusentals pilgrimmer. Och där tog det stopp. Vi stod i kö i 3 timmar och kön rörde sig knappt. Vi stod fortfarande kvar i kön när solen gick upp så vi såg ingenting. Och när vi väl kom upp efter 5.5 timme var det så molnigt att man inte såg någonting alls. 




Så började vi gå ner för alla trappstegen igen. Stelfrusna och besvikna och lite (läs jätte) irriterade att det var just dom här dagarna alla pilgrimmer absoluuuut  skulle upp dit..
Elins knä som hållt hela vägen upp höll nu nästan inte alls och det blev en kämpig resa ner också. Men det tog iaf bara 2.5 timme ner. Vi är så himla besvikna att vi inte fick se den storslagna utsikten men vi måste försöka fokusera på prestationen istället, vi gick ju över 10000 trappsteg och tog oss upp på ett över 2200 möh högt berg. Rätt okej prestation ändå :)



Väl nere åt vi lite mat innan vi hoppade på bussen mot colombo igen. Behöver jag säga att vi somnade ovaggade?  Vi är nu incheckade på Blue Seas Guest House och ska vara här tills på fredag när vi åker hem! 
Igår åkte vi in till centrum och kollade på paraden (det är Sri Lankan days nu). Jättehäftigt, massor med fina utstyrslar, danser, musik och elefanter. 
Vi avslutande kvällen med att köpa med oss take away från ett litet hak längs gatan och åt det sen i sängen med händerna. 





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

johannaaaslund.blogg.se

Här kan ni följa mig när jag ger mig ut på äventyr!

RSS 2.0